Pécsi Internet Akadémia

A Pécsi Internet Akadémia (PIA) alapítása a XXI. század legelejére tehető. Az alapítók közé tartozott a Bognár Stúdió, a Netmester Produkció és a Forlong Bt. Ezek a szervezetek és vállalkozások működtek közre a PIA létrehozásában, hogy olyan oktatási és technológiai központot hozzanak létre, amely az internetes technológiák és digitális készségek terén nyújt képzéseket és támogatást egyének és szervezetek számára.

  • Bognár Stúdió: Ez a stúdió kreatív vagy technológiai szolgáltatásokat nyújt napjainkban is a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás terén és részt vett a PIA projektben, hogy hozzájáruljon az oktatási anyagok és technológiai megoldások fejlesztéséhez.
  • Netmester Produkció: A Netmester informatikai és hálózati szolgáltatásokkal foglalkozott, és az internetes infrastruktúra valamint a képzések terén járult hozzá a PIA működéséhez.
  • Forlong Bt.: A Forlong Bt. egy üzleti társaság, amely anyagi és szervezeti támogatást nyújtott a PIA létrehozásához és fenntartásához.

A Pécsi Internet Akadémia célja az volt, hogy digitális készségeket és internetes technológiákat oktasson, ezzel hozzájárulva a helyi közösség és a vállalkozások digitális átalakulásához. Az alapítók közreműködése kulcsfontosságú volt a projekt sikerében, és mindegyikük sajátszakterületén járult hozzá a PIA fejlesztéséhez.

Kapcsolódó oldalak:
Pécsi Internet Akadémia, Facebook
Bognár Stúdió
Forlong Bt.
Netmester Produkció

 

  • internet

Pro filii

1. pro filiis

A pro filii kifejezés latinul nem teljesen szabályos így önmagában, de az összetevőit nézve:

  • pro = „-ért”, „valami javára”, „valaki érdekében”
  • filii = „fiak” vagy „a fiúé” (a filius szó többes számú alanyesete vagy birtokos esete)

Ha a „filii” többes számú alanyeset ( filiī ), akkor a szó szerinti fordítás: „a fiúkért” vagy „fiakért” .
Ha pedig birtokos esetben van ( filiī ), akkor azt jelentheti: „a fiúé” , de így a kifejezés nem áll teljesen jól önmagában.

Ha azt szeretnénk mondani, hogy „a fiak érdekében” vagy „a gyermekek javára”, akkor inkább „pro filiis” lenne a helyes alak, mivel a filiis a többes szám részes esete.

2. Pro Filii Alapítvány

A „pro filii” kifejezést, a „Pro Filii” írásbeli alakot használja az elnevezést viselő alapítvány, melyet minden bizonnyal a  könnyebb olvashatóság és a rövidebb, frappáns név miatt választották. Bár a helyes latin szerkezet a „pro filiis” lenne, sok esetben a szervezetek és alapítványok neveinél eltérhetnek a nyelvtani pontosságtól, hogy jobban csengjen vagy könnyebben megjegyezhető legyen. Az alapítvány küldetése” a „a fiakért” vagy „a gyermekekért” tevékenykedni, akkor a szándék érthető marad így is. 

A Pro Filii Alapítványt a Mészáros Csoport azzal a szándékkal hívta életre 2021. év végén, hogy az elmúlt években tanúsított társadalmi felelősségvállalását a támogatást igénylők számára is tervezhetőbbé, a segítségnyújtást pedig hatékonyabbá tegye. A Pro Filii Alapítvány célja ezzel összhangban olyan civil és nonprofit szervezetek, valamint magánszemélyek támogatása, amelyek hozzájárulnak a Magyarországon és a határon túli magyar lakta településeken élők egészségügyi helyzetének, életmódjának, esélyegyenlőségének javításához. Az alapítvány jelmondata: „A jövő a gyermekeké, a felelősség a miénk”

Kapcsolódó oldal:
Profilii Alapítvány

Kapcsolódó szócikk:
Aranyköpés

 

  • nyelvészet

Pride

Pride: jelentés, használat és társadalmi fogadtatás

A „pride” angol szó alapvető jelentése „büszkeség”. Az önbecsülés, az identitás elfogadása és a közösségi összetartozás kifejezése. Az LMBTQ+ közösségben a Pride kifejezés a melegség, biszexualitás, transzneműség és egyéb szexuális orientációk és nemi identitások nyílt vállalásának és elfogadásának jelképe lett.

A Pride kifejezés használata

A Pride több kontextusban is előfordul:

  • Pride felvonulás: Az LMBTQ+ jogokért szervezett demonstráció, amely az egyenlő jogokért és az elfogadásért emeli fel szavát.
  • Pride hónap: A világszerte júniusban tartott eseménysorozat, amely az LMBTQ+ közösség támogatásáról szól.
  • Pride jelképek: A legismertebb a szivárványzászló, amely az LMBTQ+ közösség sokszínűségét és egyéni szabadságát szimbolizálja.

A Pride támogatói és ellenzői

A Pride rendezvények és a mozgalom jelentős támogatást élveznek világszerte, de ellenzői is vannak szép számban.

Támogatók

  • Emberi jogi szervezetek: Az Amnesty International és az ENSZ is kiáll az LMBTQ+ jogok mellett.
  • Politikai pártok és vállalatok: Sok nagyvállalat és kormányzati szereplő is támogatja a Pride eseményeket.
  • Kulturális és művészeti közeg: A filmipar, a zene és a divat világa is gyakran kifejezi szolidaritását a Pride közösségével.

Ellenzők

  • Vallási és konzervatív csoportok: Egyes keresztény, muszlim és hagyományos értékrendet valló közösségek elutasítják a Pride-ot.
  • Politikai és ideológiai ellenzők: Egyesek szerint a Pride rendezvények „politikai aktivizmus” részét képezik, és nem mindenki tartja ezeket szükségesnek.
  • Kulturális ellenállás: Bizonyos társadalmakban az LMBTQ+ emberek jogainak elismerése kevésbé elfogadott.

Összegzés

A Pride nem csupán egy rendezvény, hanem egy mozgalom, amely az egyenlőségért, elfogadásért és a diszkrimináció ellen harcol. Miközben széleskörű támogatottsága van, egyesek kritikusan állnak hozzá. Azonban az évek során a Pride hozzájárult az LMBTQ+ jogok társadalmi és jogi elismeréséhez világszerte.

Kapcsolódó szócikk:
Szivárványszínű zászló – története, eredete és jelentése

Ajánlott oldal:
A Pride: összetartás vagy megosztás

  • társadalom

Pozitív gondolat

Pozitív gondolat és pozitív gondolkodás: definíció és hatások

Pozitív gondolat

A pozitív gondolat egy olyan mentális vagy érzelmi állapot, a teljes egyén optimista, reményteljes, vagy örömteli módon közelíti meg a helyzeteket, eseményeket vagy más embereket. Ez nem a problémák figyelmen kívül hagyását jelenti, hanem a megoldásra, a lehetőségekre és a jó dolgokra való fókuszálást.

Pozitív gondolkodás

A pozitív gondolkodás egy tudatosan választott hozzáállás vagy életmód, arra, hogy az ember a körülményekből a legjobbat hozza ki, a tanulási lehetőségek közül a legjobban tekinti, és az élet pozitív aspektusaira helyezi a hangsúlyt. Ez magában foglalhatja a stresszkezelést, az optimista szemléletet és a problémamegoldást.


Mit lehet tudni a pozitív gondolatokról és azok hatásáról?

1. Mentális egészség

  • Csökkenti a stresszt: A pozitív gondolkodás segít a stresszes helyzetek átalakításában, mert az egyén képes a probléma megoldására koncentrálni, ahelyett, hogy elmerülne a nehézségekben.
  • Javítja a hangulatot: A pozitív gondolatok boldogsághormonokat (pl. dopamin, szerotonin) szabadítanak fel, javítják a közérzetet.

2. Fizikai egészség

  • Immun erősítése: A kutatások szerint az optimista hozzáállás erősíteni az immunrendszert, mivel csökkenti a krónikus stresszrendszer okozta gyulladásokat.
  • Jobb szív- és érrendszeri egészség: A pozitív gondolkodásrendszer csökkentheti a magas vérnyomást és más szívbetegségek kockázatát.

3. Kapcsolatok

  • Empátia és jobb kommunikáció: A pozitív emberek hajlamosak jobban megérteni másokat, nyitottabbak, és könnyebben teremtenek egészséges kapcsolatokat.
  • Konfliktuskezelés: A pozitív hozzáállás elősegíti a békés, kompromisszumra törekvő konfliktusmegoldást.

4. Teljesítmény

  • Motiváció és kitartás: Az optimista emberek könnyebben találnak motivációt, és nagyobb valószínűséggel tartanak ki a céljaik mellett.
  • Kreativitás: A pozitív gondolatok serkentik az agyműködést, ami javítja a problémamegoldást és az ötletelést.

Példák a pozitív gondolatokra:

  1. „Minden nap lehetőség a fejlődésre.”
  2. „A hibák nem kudarcok, hanem tanulási lehetőségek.”
  3. „A legnehezebb idők után is kisüt a nap.”
  4. „Minden fejben dől el.”

Pozitív gondolkodás a gyakorlatban

  • Reggeli rutin: Minden nap kezdése egy pozitív gondolattal vagy hálalistával.
  • Reframing: A negatív gondolatokat átalakítani valamilyen tanulsággá vagy előnnyé.
    Pl.: „Ezt most nem tudtam megoldani, de legközelebb felkészültebb leszek.”

A pozitív gondolatok nem csodaszerek, de hosszútávon javítják az életminőséget, az önbizalmat és az emberek közötti kapcsolatokat.

Kapcsolódó szócikk:
Pozitív gondolkodás

Kapcsolódó oldal:
Minden a fejben dől el

  • egészség

Pécsi Mikulás

Pécsi Mikulás Télapó

Pécsi Mikulás, portré Fotó: Gyurkó Zsuzsa

A Pécsi Mikulás alakja és hagyománya évtizedes múltra tekint vissza. A karácsonyi ünnepváráshoz kapcsolódó hagyományteremtő kezdeményezés egykor városmarketing eseménynek indult. Mára a Pécsi Télapó december elején Pécs belvárosában jelenik meg, főként a mecsekaljai belvárosban amolyan „mászkáló” alakként van jelen, de számos eseményeken is találkozhatunk vele.

A Pécsi Mikulás Műhelye

Az ünnepváró kezdeményezés gondolata a Mikulás, a Mikulásjárás és Mikulásvárás, a Télapó és a Szent Miklós hagyományainak ápolására épül.

Maga a „Pécsi Mikulás”, mint műhelymunka mára több, mint az ajándékhozónak egy, az adventi időszakra időzített fizikális megjelenése, vagy az évi egyszeri mikulásjárás. A város nevét viselő Télapó közösségi eseményeken is részt vesz, valamint évek óta rendszeresen felhívja a figyelmet a véradás fontosságára is.

A pécsi pirosruhás több alkalommal volt résztvevője a Mikulás Kongresszusnak, – mint Magyarország Mikulás-nagykövete, de vendége volt már a Nemzetközi Mikulás Egyetemnek is.

A Pécsi Mikulás a Pécsett forgatott 12 karácsonyi játék (12 Toys of Christmas) című romantikus karácsonyi filmben is látható.

A pécsi ajándékhozóról egy alkalommal ezt a megfogalmazást olvashattuk:

„Hogy kicsoda a Pécsi Mikulás? Hát persze, hogy felismerhető. Bár hol itt van, illetve hol ott bukkan fel a városában. Persze leginkább ünneptájt találkozhatunk vele. Egy biztos: éppen akkor érkezik, és éppen ott van, ahol találkozni szeretnél vele. Persze türelmesen kell várnod erre az alkalomra. De ha pont eljön az ideje, – ünnep lesz a találkozás! – Mindkettőtöknek…!”

 

Kapcsolódó weboldal:
Pécsi Mikulás
Add az SZJA 1%-át a Pécsi Mikulásnak!
Mikulás véradás Pécsett
Mikulás és Mikulások

Kapcsolódó szócikk:
12 karácsonyi játék

 

Egyszázalék szja felajánlás Pécs

A Pécsi Mikulás hagyományát segítheti az 1% SZJA felajánlásával!

  • kultúra

Pol-beat

pol-beat, polbeat (ejtsd: polbít)
Politikai tartalmú, általában társadalmi problémák témakörét feldolgozó, mozgosító, illetve motivációs jellegű  dalszöveg beat jellegű zenével, könnyűzenével.
Angol eredetű kifejezés, összetett szó a political (politikai) szó első szótagjából (pol), és a beat szóból.

Kapcsolódó oldal:
Polbeat fesztivál, Magyar Popkulturális Értéktár

  • zene

Pécsi SEO-történelem

Emlékszel még a 90-es évek weboldalaira? Kulcsszóorgiák, linkek dzsungele… De a SEO Pécsett is gyökereket eresztett!

A pécsi SEO-történelem kulcsfontosságú pillanatai:

A 90-es évek vége:
– Kulcsszóhalmozás és linkek erdeje
– Pécs első SEO-szakemberei megjelennek

A 2000-es évek:
– A Google algoritmusai finomodnak, a SEO etikussá válik
– A tartalommarketing felemelkedése
– Pécsi SEO-ügynökségek alakulnak – Vö. például: Keresőmarketing ügynökség, Blogsuli

Első sikerek: Az első magyar SEO verseny győztese a Bognár Stúdió

A 2010-es évek:
– A mobilbarát weboldalak fontossága
– A social media szerepe a SEO-ban
– Pécsi SEO-konferenciák és workshopok

A 2020-as évek:
– A mesterséges intelligencia belép a SEO-ba
– Pécsi SEO-szakemberek nemzetközi sikereket érnek el (62. Mikuláskongresszus Dániában)

A pécsi SEO történelem oldala

  • internet

POV (Point of View)

A POV (Point of View) röviden egy nézőpontot vagy szemszöget jelent az adott kontextusban, legyen az irodalom, film, televízió vagy akár online marketing. Ez a perspektíva vagy megközelítés határozza meg, hogy hogyan látjuk vagy érzékeljük a történéseket, kommunikálunk vagy prezentáljuk magunkat az adott helyzetben vagy területen.

Az online marketing POV-ja kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy egy vállalkozás hogyan tudja meghatározni és egyedi módon prezentálni az egyedi eladási ajánlatát (USP) a potenciális vásárlók és ügyfelek számára. Ez segít abban, hogy a vállalkozás kiemelkedjen a tömegből és érdeklődést generáljon az online közönség körében.

A megfelelő POV kialakítása során fontos figyelembe venni a célcsoportot és az online platformok sajátosságait. Ez lehetővé teszi, hogy az üzenetek és tartalmak relevánsak és hatékonyak legyenek, és elérjék a vállalkozás célkitűzéseit, legyen szó márkaépítésről, konverziók növeléséről vagy más online marketing célokról.

Az online marketing POV-ja segít összekapcsolni a vállalkozás értékeit, szemléletét és az online közönség igényeit, hogy hosszú távú kapcsolatokat és vásárlói elkötelezettséget alakítson ki.

Minderről részletesen itt olvashatunk:
A POV és USP jelentősége a weben

  • marketing és kommunikáció

Pozitív gondolkodás

A pozitív gondolkodás egyik tipikus példája: a „Félig üres vagy félig teli a pohár?” kérdés jól rávilágít arra, hogy a velünk, körülöttünk történő eseményeket szemlélhetjük egy negatív „szemüvegen” keresztül: mik a veszélyek, mik a nehézségek, a hibák az adott helyzetben. Nézhetjük egy pozitív „szemüvegen” keresztül is: mi a jó, a szerencsés abban, ami történt/történik, milyen lehetőségeket kínál ez a helyzet számunkra?

Az evolúció arra tanított minket, hogy elsősorban a bennünket fenyegető gyors, fizikai veszélyeket, a negatív dolgokat vegyük észre. A mai megváltozott környezetben szerencsére kevesebb a fizikai veszély, mint őseink idejében. Érdemes megtanítani magunkat arra, hogy a körülöttünk lévő szociokulturális környezetben észrevegyük a jót, a szépet, a lehetőségeket, valamint arra, hogy a jövő sikeres alakulását előrevetítsük magunk számára. Ez a pozitív gondolkodás! A világhírű Mayo Klinika kutatásai szerint a pozitív gondolkodású emberek egészségesebbek és tovább élhetnek, mint a negatív gondolkodású társaik.

A pozitív gondolkodás nem azt jelenti, hogy rózsaszínben látjuk a világot. A pozitív szó a latin positivum szóból származik, melynek jelentése: valóság, tény, bizonyosság. Pozitívnak lenni = elfogadni azt, ami történt.

A pozitív gondolkodású egyén elfogadja a külső világban történő negatív dolgokat, kihívásokat és mindent megtesz azért, hogy azokat pontosan megismerje, megértse. Azt is felismeri, hogy a negatív környezet milyen érzelmi hatásokat, milyen gondolkodást vált ki az ő belső világában, majd azokat úgy menedzseli, hogy a legjobb megoldásokat hozza ki az adott helyzetből.

A pozitív gondolkodás alapjait, eszközeit érdemes megtanulni és rendszeresen használni. Az alapos ismeretek nélküli, nem megfelelő környezetben alkalmazott pozitivitás a legjobb szándék ellenére akár mérgező, romboló is lehet. A pozitív gondolkodás cselekvés nélkül mérgező pozitivitás.

Kapcsolódó szócikk:
Pozitív gondolat

Ajánlott oldal:
Stresszkezelés, mentális erő fejlesztés, jól-lét fokozás

  • kultúra